24 de maig del 2013

El Puig de les Baumes (Tavertet)

Iniciem una nova passejada entre les antigues balmes obrades de Tavertet. A poca distància dels cingles de Balà, per sobre de l'espectacular engorjat que els separa de Tavertet hi ha la casa de Les Baumes, la carretera hi passa pel davant, pel darrera s'aixeca una carena on destaquen diversos blocs de roca i que culmina amb el Puig de les Baumes i el Barret d'en Parareda, visible des de lluny.

el Cap de Gat

Una pista arrenca a l'esquerra del PK 9.7 de la carretera i deixant de banda els ramals que porten a les granges, ens puja fins el Coll Sapalomera, on comencem aquest petit itinerari. El coll és una cruïlla de camins, el que ens interessa és un d'ample que planeja còmodament en direcció S per la banda més soleia del serrat. Al cap de 350 m sembla que es bifurqui, el ramal dret porta a una immediata clariana on veurem a la dreta, formant part del cingle, una roca que anomenen el Cap de Gat per les dues orelles o viseres que li sobresurten del capdamunt.

Al dessota mateix d'aquesta roca hi ha la Balma de les Moles (QP 100.16). Si ens hi fixem bé podem comptar fins a 8 moles, que descansen a mig fer pel terra o esbossades a les parets.
El Catàleg Espeleològic de Catalunya (1), que també recull altres balmes del Collsacabra, la menciona dues vegades i amb dos noms, com si es tractés de dues cavitats diferents: Balma de les Moles per una banda i Cova Inferior del Puig de les Balmes per un altre. Curiosament només aporta una topografia quan l'anomena Inferior del Puig de les Balmes i allà apareixen dibuixades precisament... les moles !

Tornant al camí principal i continuant de pla aviat desemboquem en un planet on el camí continua més estret per dins del bosc entre unes roques que treuen el cap per damunt de les alzines, són les Roques dels Bugaders. Situats en aquest planet, a escassos 20 m i dins de la boscúria hi ha, pel cantó de sobre del camí i no gaire visible, la Balma dels Bugaders (QP 100.11).
L'arqueòloga Assumpta Serra i el seu equip van investigar anys enrera aquesta balma, de la que van concloure que per la forma constructiva data del s XII.

Balma dels Bugaders

Cassoleta prop dels Bugaders

Seguint pel camí boscà arribarem en poca estona a una balma de grans dimensions: la Balma de les Piques (QP 100.12). El nom li ve d'aquests dipòsits de pedra, que recullen l'aigua del sostre i que veiem a primer terme.

Balma de les Piques

Més tard hem de tornar a aquesta balma, de moment continuarem per l'extrem contrari d'on hem arribat, si ignorem els trencalls que ens allunyen del cingle, aviat ens trobarem, a la dreta i per sobre, un collet amb restes de parets. Tot el collet sembla anivellat de manera artificial, però no crec que hagi estat una feixa, més aviat deuria haver-hi alguna construcció, potser un cobert.

el Barret d'en Parereda

Tornant a prendre el camí arran de cingle arribarem a un punt on uns rudimentaris esgraonets picats a la roca ens permeten pujar dalt de la carena. Al cap de poc som davant del roc conegut com el Barret d'en Perereda, que sembla més una boina. Des d'aquí tenim vistes dilatades en totes direccions.

Ens podem entretenir inspeccionant els racons que envolten el Barret i després recularem pel mateix lloc per on hem vingut. Hi ha altres opcions però el que volem és tornar a la Balma de les Piques per tal de localitzar la Canal del Puig de les Baumes (QP 100.13), una encaixonada i forta drecera que puja a dalt del serrat i que s'agafa seguint el repeu del cingle des de les Piques cap a llevant.
Canal del Puig de les Baumes

Un cop a dalt la carena girem cap a la dreta. Tot i que el camí no és del tot clar hem de seguir unes senyals de color verd llampant que ens acompanyaran tot el que resta d'excursió.
Si voregem el cingle passarem pel costat d'una mena d'avenc que no és gaire difícil d'explorar, es pot baixar desgrimpant. En realitat és una escletxa del mateix cingle que penetra roca endins. Si baixéssim fins a baix ens trobariem a poc tros pel darrera de la Bauma dels Bugaders.

escletxa del cingle dels Bugaders

Continuant per dalt ens acostem al punt més alt de la carena i a sobre les viseres o orelles del Cap de Gat. Prop de la timba destaca una cassoleta i cap a l'horitzó tenim espectaculars vistes de Tavertet i els seus rodals.

Pocs metres abans d'aquesta cassoleta, per la banda del cingle, hem de localitzar una canal que ens baixa fins a un relleix inferior i que anant amb compte ens situarà a sota la visera que he comentat. Una mica més enllà trobarem l'anomenada Balma del Cap de Gat o del Puig de les Baumes, que es tracta en realitat d'un corredor format entre un bloc després i la paret. Hi ha indicis d'haver estat utilitzat com a recer, amb algunes petites senyals de parets (QP 100.14).

accés a la Balma del Cap de Gat

Balma del Cap de Gat o del Puig de les Baumes

Si sortim per l'altre cap (costat nord) i ens mantenim en el mateix relleix anirem a trobar una petita balmeta obrada que va ser refugi d'emboscats durant la Guerra civil (QP 100.15).

Tornem a la carena i seguim el camí, sense pèrdua possible fins que finalment baixa per situar-nos al Coll Sapalomera i així tanquem el cercle.

Referències:
(1) J. de Valles, Catàleg Espeleològic de Catalunya, Vol 4, ed. Espeleo Club de Gràcia / Federació Catalana d'Espeleologia, 2010.

Com de costum els indicadors QP es corresponen amb l'inventari que en Quirze Parés va fer a la "La despoblació rural i les masies del Collsacabra", 1985, Dalmau Editor.